Pressmeddelande 2020-02-17

Mark Kraftvärme AB har vid sitt senaste styrelsemöte den 13/2 beslutat att skilja den tidigare VD:n Bengt-Allan Frost från sin anställning hos bolaget.
Motiveringen är att styrelsen anser att den förre VD:n grovt brutit emot sitt anställningsavtal.
Beslutet innebär också att Frosts anställning hos bolaget omedelbart avslutas.
Bolaget har i fredags meddelat Bengt-Allan Frost per post via Rek brev.
- För vår del är ärendet nu ett avslutat kapitel och vi kommer att fokusera på rekrytering av en ny VD, ett arbete som påbörjas omgående, säger Rolf Wallerdal, styrelseordförande för Mark Kraftvärme AB.
Beslutet innebär också att tillförordnade VD:n Jörgen Eriksson fortsätter sitt uppdrag.
Bengt-Allan Frost arbetsbefriades tidigare i höstas från sin tjänst efter misstankar om mutbrott, efter att det framkommit uppgifter om att den förre vd:n från sin jobbmejl bett bolagets leverantörer om sponsorsbidrag till sin son. I samband med detta gjorde bolaget en polisanmälan och en förundersökning med rubriceringen tagande av muta inleddes.
Bolaget och VD har genom sina respektive parter förhandlat utan att lyckas nå en
uppgörelse.
Styrelsen anser dock att den tidigare VD:n genom att grovt ha brutit emot anställningsavtalet inte heller har rätt till ersättning enligt anställningsavtalet. Styrelsens beslut innebär därför att bolaget betalar ut lön till Frost fram till att anställningen upphör den 14 februari i år.
Vi har under helgen försökt nå Bengt-Allan Frost utan framgång, varför vi släpper pressreleasen först idag.
Styrelsen för Mark Kraftvärme AB
Rolf Wallerdal